de-vakanties-van-2022.reismee.nl

Dag 6 in Drenthe

Dag 6, in Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord-Holland

Rond 7 uur waren we wakker, dat hebben we altijd automatisch op de dag van vertrek. We doen een vlug ontbijtje, wat neer komt op e.e.a. opmaken. Het heeft vannacht gehoosd, van onweer heb ik niets gemerkt. Het staat aardig blank op het veld, de onderlaag is zo droog, dat het water niet zo makkelijk wegzakt. Alles wat onder de luifel stond, is ook nat geworden, dus of de luifel lekt, of het heeft horizontaal geregend!

Daarna douchen en alles inpakken. We doen rustig aan, we hoeven pas om 10 uur weg te zijn. Maar we zijn het zo gewend, dat onze gezamenlijke inspanning er voor zorgt, dat we om half 10 de camping afrijden.

We rijden eerst naar Diever, naar het hunebed, want je kunt toch niet in Drenthe zijn geweest, en geen hunebed hebben bezocht! Daar vandaan gezellig binnendoor naar het Waterloopbos. We stuiten op een wegafsluiting, maar dankzij de tomtom op mijn tablet, komen we zonder vertraging, en met mooie landelijke uitzichten, keurig aan bij het Waterloopbos. Ondertussen gaat de zon steeds meer schijnen, en de temperatuur loopt ook weer op.

Op de parkeerplaats lijkt het wel of die speciaal is voor auto’s met fietsendragers! We besluiten de wandeling van 3 km te maken, dan kom je langs praktisch alle bouwwerken. https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/waterloopbos

Indrukwekkend! Dat omschrijft het eigenlijk het beste. Wat zijn wij Nederlanders toch goed met water, en dat allemaal op de bodem van de Zuiderzee!

We belonen ons zelf op deze laatste vakantiedag met een lekkere lunch in het paviljoen dat er bij hoort. Mart is zelfs zo in de stemming, dat hij de lunch afsluit met een biertje, 0% uiteraard. We vervolgen de weg naar Schokland, je ziet het vanaf de weg al liggen. We parkeren de auto, maar dan valt het eerlijk gezegd een beetje tegen, we kunnen een stukje onderlangs lopen, daarna is alles afgesloten met hekken. Enfin, we zijn er toch even geweest, en als je dan bedenkt dat dit smalle strookje land de stormen moest doorstaan, is het duidelijk dat dit inderdaad niet meer bewoond kon worden op het laatst.

We draaien de weg weer op, en dan zit er niet veel alternatief qua route op, dan de A6 te nemen. Wat ben je dan blij dat er airco in de auto zit, want het zonnetje brand behoorlijk op onze Renate! Als ik nu tegen jullie zeg, dat we onderweg nog een auto inhalen, die een olifant in z’n aanhanger heeft, geloven jullie dat natuurlijk niet. Voor ik de tablet had kunnen pakken, waren we er al voorbij….dus ik heb geen bewijs. Het maakte de rit op de A6 wel extra leuk. Na alle Almere’s te zijn gepasseerd, duurt het nog een half uurtje, en om 14.50 draaien we de Zonnelaan in.

We zijn weer thuis, nog bijna een week vrij voor de boeg, heerlijk! Morgen komt de fanclub, en ook Sara, dus dat wordt weer een gezellige dag!

Tot de volgende vakantie, dank dat jullie hebben mee gereisd!

Dag 5 in Drenthe

Het begint eentonig te worden: alweer een goeie nacht, lekker rustig ontbeten in hotelstyle, daarna nog een kopje koffie en op pad!

Vanmorgen vroeg is hier een ietsiepietsie regen gevallen, de rest van de dag heeft de zon geschenen, af en toe een paar schapenwolkjes, en een temperatuur die je meer aan zuidelijke landen doet denken dan aan Nederland. Wat mij betreft wel wat te warm, maar dat mag je natuurlijk niet hardop zeggen.

Vandaag fietsen we naar Oosterwolde, we maken dus eigenlijk een rondje Friesland, want we fietsen van de camping af zo de grens over! Hier geen Schiphol toestanden met lange wachtrijen, er is niets van een grens te bekennen, laat staan van de douane! Je merkt het hooguit aan de kwaliteit van het fietspad.

Gelukkig voert ook deze route ons veel door bos(jes), of boomrijke wegen. Heerlijk die schaduw! We fietsen Oosterwolde aan de oostkant binnen, daar zit de recycle store! Het klinkt hip, maar het assortiment valt bar tegen. En voor een korte broek hoef ik helaas niet te kijken, de wintercollectie hangt al.

Dan maar door met onze route! Afwisselend landschap, ook afwisselende kwaliteit wegen, soms zijn het weer de klinkerwegen, waar we geen fan van zijn. Met een mooie boog boven langs, komen we weer terug in Oosterwolde, nu in het centrum. Precies onder winkelsluitingstijd, we hebben er geen idee van, dat men dat hier nog zoveel heeft. Enfin, de visboer is gelukkig wel open, de meegebrachte broodjes blijven in de tas, en we nemen een portie kibbeling. De naastgelegen bakker heeft de deuren dicht, maar blijkt wel open, we scoren een echte drentse stoet! Al zijn we dan in Friesland! Soms moet je de dingen gewoon niet willen begrijpen, denk ik dan.

Goed gevuld rijden we Oosterwolde uit. Via een leuke zorgboerderij met een winkeltje, waar we een boerenijsje eten, Mart boerenjongenssmaak, ik amaretto, komen we tegen 16 uur weer ter plaatse.

Het eten staat op, zo rond 19.00 kunnen we aan tafel. Toe de overgebleven pannenkoeken met verse aardbeien, want ik vergat te vertellen, dat we langs de weg weer het nodige aan etenswaren hebben kunnen kopen!

Morgen alweer de laatste dag! We gaan via het Waterloopbos en Schokland, nu we toch in de polder zijn, weer op huis aan.

Dag 4 in Drenthe

Man man, wat slapen we hier! Vanmorgen was het voor ons doen weer laat, en we lagen er gisteravond wederom al om half 10 in! Een combinatie van buitenlucht, warmte, en het gevoel dat er niets moet, denken wij.

Eerst maar weer uitgebreid ontbeten, daarna douchen, aankleden, kopje koffie en rond half 11 gingen we op pad. Naar het Fochteloër veen, het wordt met 1 O geschreven zag ik, en naar uitkijktoren de 7.

In Appelscha staken we over bij de eerste sluis, daar lagen net 2 bootjes te wachten om geschut te worden, dus dat wilden we wel mee maken. Sluizen zijn meestal goed voor wat vermaak, als het om pleziervaart gaat. Het verval is 1.50 meter, dus heel wat vonden wij. Mart pakte nog even vriendelijk het meertouw aan van de eerste boot. Het was leuk om daar even voor te wachten, zodra de ophaalbrug weer dicht ging, is Mart nog terug gelopen naar de overkant, om een kijkje te nemen bij het voormalige arrestanten lokaal. Er is een historische route uitgezet in de omgeving, we hebben daar vandaag regelmatig de bordjes van gezien. Ook het sluiswachtershuisje is helemaal gerestaureerd. De sluiswachter had een T-shirt aan met achterop: Turfroute. Dat is een hele tocht die je met een bootje kunt maken hier in het noorden. Wel geduld hebben, want alleen al in Appelscha moet je 2 sluizen en zeker 5 bruggetjes passeren.

Als de boten verder varen, gaan wij richting het veen. Wat een ongelooflijk mooi en uitgestrekt gebied! De zon brand pittig, we zijn blij dat er regelmatig schaduw is van bomen en af en toe zelfs bos.

We arriveren bij de 7! Het was een hobbelig pad om er te komen, maar dan heb je wat. We drinken en eten wat en genieten, gewoon vanaf de grond, van het schitterende uitzicht. Mart besluit uiteindelijk toch de toren te beklimmen! Ik weet niet wie er weddenschappen op hadden afgesloten, we horen graag hoe dat dan is afgelopen!

We vervolgen onze route, dwars door het uitgestrekte, en helaas weinig schaduwrijke gebied. Bij een plaatselijke boer nemen we een bloemkool mee. We komen uiteindelijk weer in Appelscha uit, nu bij de volgende sluis. Ook daar een drukte van belang, dus maar weer blijven kijken of het allemaal wel goed ging. We gaan zelf ook de brug over, dan zitten we vast aan de goede kant van het water. We komen er achter, dat de kleine wandel/fietsbruggetjes, door de opvarenden zelf moeten worden bediend! Hoe leuk is dat? Zeker om er vanaf de kant naar te kijken hoe dat soms erg onhandig gaat, want er moet natuurlijk eerst iemand aan de wal gaan!

Na genoeg theater te hebben gezien, is het tijd om naar de plaatselijke super te gaan. Deze heet Poiesz, geen idee hoe je dat uit moet spreken. Vanwege de temperatuur durven we geen verse melk aan, het wordt houdbare, en spekjes, dat kan ook wat hebben. Met ook nog 2 ijsjes kom ik naar buiten, waar Mart de wacht houdt, zittend op een bankje in de schaduw. We genieten van ons ijsje, en gaan dan met een mooie route richting camping. Dwars door Appelscha, wat onherkenbaar verandert is sinds de laatste x dat we daar waren. Maar de kamelenmarkt is er nog steeds op zaterdag en zondag! https://www.kamelenmarkt.nl/ Gelijk even voor de duidelijkheid, je koopt er geen kamelen, het is een grote rommelmarkt!

We gaan via OlmenEs, voor nog een paar overheerlijke suikerbroden, o.a. voor de (schoon)dochter’s. Helaas is er nog maar 1! Morgen is er weer wordt er gezegd. Of het dan op onze route ligt, is zeer de vraag, maar gelukkig is het nogal een flink brood, dan snij ik het wel doormidden!

In Zorgvlied stoppen we bij het schattige kerkje, het doet mij denken aan het dorpshuis in BliBli. Er voor staat een bankje, en blijkens het bordje dat er op zit, is dit neergezet toen dr. Pol hier is geweest! Dan is het tijd om de laatste km naar de camping te fietsen, we vallen bijna om van alle inspanning bij deze hitte. Mart doet een powernap, en ik zit met mijn benen omhoog uit te rusten met een boek!

Morgen richting Oosterwolde, hopelijk scoren we daar ergens een korte broek voor Mart, want die is niet mee gekomen. Wie had er kunnen bedenken dat we zulk schitterend weer zouden hebben?

Dag 3 in Drenthe

Vanmorgen laat wakker, dat wil zeggen, Mart stond pas om 7 uur op. Ik draai me dan nog even om, maar dat duurde natuurlijk niet zo lang. We lagen er al om 21.30 in, dus dat was een stevige dut. Vanwege de zondag maak ik een echt hotel ontbijt, met een smoothie van sinaasappelsap en aardbeien. Suikerbrood, ouwe wijvenkoek en lekker donker brood met aardbeienjam en koffie of thee.

Zo, nu kunnen we er tegen! We vertrekken rond half 11, na een kopje koffie, richting Diever. Ergens in het bos is een onderduikershol, opnieuw weer een indrukwekkend verhaal. De onderduikers hebben het niet overleefd..

In Diever rijden we recht op de markt af, niet zo moeilijk, want die is bij de molen. En die zie je niet over het hoofd! In de molen pannenkoekenmeel gekocht. Daarna lopen we de markt over. Leuk om even overheen te lopen, maar weinig echt boeiende zaken. Ik had er meer van verwacht. Het was er trouwens wel druk!

We vervolgen onze route naar Dwingeloo, zo halverwege houden we pauze voor koek en zopie. Blij dat we de helinoxen mee hebben!

In Dwingeloo komen we aan op de Brink, en we besluiten om nog even door te fietsen naar de camping waar we 20 jaar terug voor de laatste x onze Alpenkreuzer hebben opgezet. Feest van herkenning! Daarna via een andere weg weer retour Dwingeloo, want er leiden niet alleen vele wegen naar Rome, maar ook naar Dwingeloo! Op de Brink strijken we neer voor onze lunch, en gaan daarna verder naar Geeuwenburg. Bedoeling is om daar het kanaal over te steken, en dan via het hunebed van Diever weer retour camping te gaan. Jullie waren toch al in Diever, hoor ik al vragen? Jazeker, maar dat was ten zuiden van, en het hunebed ligt ten noorden van Diever.

In Geeuwenburg aangekomen, kunnen we wel geeuwen, maar van een brug resten slechts de restanten. In ieder normaal oord legt men dan een noodbrug neer, zelfs Zaanstad doet dat, maar hier niet. We kunnen kiezen voor terugrijden, over een zeer slechte weg met straatklinkers, of langs het kanaal richting noorden, tot we een brug vinden. Terug is geen optie, we hebben bij aankomst bij de, nu niet meer aanwezige, brug, eerst van alles vast moeten schroeven, spatborden, brillenpoten, kaartendrager, mijn boerenzakdoek etc. Langs het kanaal, waar volgens mij nooit meer een boot vaart, ziet het er gezellig uit, met wapperende vlaggen. Af en toe ook 1 die gewoon rood wit blauw hangt, dat is of een boer die niet boos is, of iemand die vlagt voor Max Verstappen!

Enfin, bij Hogersmilde is een brug, dat hadden wij natuurlijk al bestudeerd op de kaart, en vandaar fietsen we over en langs het Aekingerzand naar de camping. Het zou te ver om zijn om nu nog naar het hunebed te gaan. Dat lukt misschien nog op een andere dag. En in het ergste geval zullen wij kunnen zeggen dat we in Drenthe zijn geweest, maar geen hunebed hebben gezien!

Trouwens, we zitten hier officieel in Drenthe, maar we fietsen regelmatig ook in Friesland, en Groningen en Overijssel liggen hier ook vlakbij. Het is dus eigenlijk een 4 provinciën vakantie!

Plan voor morgen is richting Fochtelooër veen, en kijken bij de uitkijktoren in de vorm van een 7. Er is 1 ding al duidelijk: ikzelf ga er niet in! Wat Martin gaat doen, ik zou zeggen, laten jullie je verrassen!

Dag 2 in Drenthe

Het beloofde weer een prachtige dag te worden, al is het in de ochtend nog fris. Mart heeft het tot zijn heilig doel gekozen, om alle wespen bij het huisje weg te houden. Dat valt natuurlijk niet mee. Hij heeft een spuitfles met ruitenreiniger, daar besproeid hij ze mee. En als ze erg hardnekkig zijn, dan krijgen ze een mep met de Kampioen. Heeft het lidmaatschap van de ANWB z’n voordelen!

Na een ontbijt met suikerbrood, vertrekken we naar Frederiksoord. Mart gaat al gelijk voor “korte armen”, ik doe nog even een dun vestje aan, want het windje is nog wat fris vind ik. Het is een mooie tocht, we komen langs het oorlogsmonument van Doldersum. We zijn onder de indruk, zulke jonge jongens! En er is niets van geleerd, ze schieten elkaar nog steeds overhoop….

We rijden Frederiksoord binnen, en het eerste dat we zien is een schitterende ouderwetse wegwijzer op de rotonde. Daarna komt de boerenmarkt aan de beurt. Lekkere kaas bij de kaasboer, lekker brood bij de bakker, lekker fruit bij de fruitstal van de Weldadige tuin, lekkere walnoten van een plaatselijke boer, en een lekker jurkje, pardon, een mooi jurkje bij een mevrouw, die als marktkraam een oude brandweerauto heeft!

Ik vergeet te melden, dat ik gisteren bij de kringloopwinkel in Tolbert ook al een schattig jurkje heb gekocht. Van het merk Lien en Chiel. Tsja, als je naam in een jurkje staat, is dat natuurlijk voor jou bestemd!

Na de markt maken we een rondje door Frederiksoord, interessant al die verhalen bij de huisjes!

Door naar Wilhelminaoord, we passeren een oude tramremise, verdere sporen van deze tramlijn zijn er helaas niet.

De route voert ons door het Drents-Friese woud, we zijn blij met de schaduw, het wordt steeds warmer. Mijn vestje is dan ook allang uit! We picknicken in het bos, later steken we nog op bij een boerderijwinkel/restaurant. We kopen prei en aardbeien, en nuttigen een ijsje, Mart, en een kopje thee, Lien.

Op de verdere route scoren we nog aardappelen, het is weer als vanouds. De fietstassen vol! Vrij dicht bij de camping, stoppen we nog bij het Canada meer, het doet ons een beetje denken aan Lake Macenzie op Frazer Island. De hele omgeving heeft er wel wat van, we wanen ons echt in het buitenland. Dat klopt ook wel, want het blijkt dat we niet meer in Drenthe zijn, maar in Frýslan!

Rond half 4 zijn we weer bij huis, een mooi gevulde dag. Ik schil de appeltjes die we gisteren langs de weg hebben gekocht, en maak er appelmoes van, en schil de piepers en haal de sperziebonen af. Dat is een lekker maaltje geworden, met een varkenslapjes van de White Ranch erbij!

Morgen naar Diever, naar de Wollig Landleven Fair, daarna door naar Dwingeloo. Kortom, het wordt weer een mooie tocht!

Dag 1 in Drenthe

Dag 1

Even voor 10 uur reden we weg. Poes nog wat extra voer, de planten binnen voorzien van water, gisteravond toch de peren maar geplukt, anders vrezen we dat de vogels en wespen gebruik maken van onze afwezigheid! En van wie zijn die peren tenslotte? Juist!

We reizen eerst af naar Tolbert, want daar is de winkel en showroom van o.a. pelletkachels en warmtepompen. We kwamen er van de week achter, dat de pelletprijzen ruim over de kop zijn gegaan, dus we gaan serieus werk maken van een warmtepomp. Helaas bleek de man die expert is in warmtepompen, op studiereis te zijn, maar we zijn evengoed flink wat wijzer geworden.

Met een mooie route leggen we de 36 km naar Wateren af, vlak bij Zorgvlied. Onderweg spelen we voor bermtoerist in Zevenhuizen, waar we onze lunch gebruiken. Toevallig tegenover de plaatselijke frietbakker, maar wij hebben zelf lekkere broodjes mee.

Eenmaal bij de camping aangekomen is ons huisje nog niet klaar. Dat hadden we al verwacht, want we zijn er om 14.45, terwijl de aankomsttijd officieel 16 uur is. Geen enkel probleem, we parkeren de auto, dat mag, en gaan een rondje fietsen.

We belanden bij OlmenEs, een antroposofische woon/werkgemeenschap voor mensen met een lichamelijke beperking. Bij de winkel/theehuis gaan we even lekker zitten, Mart met ijs, ik met een glaasje fris. Daarna nog een rondje door de winkel, ze hebben zulke prachtige spullen! Ik neem een mooie kaars mee en een heerlijk uitziend suikerbrood.

Met een leuke route door het Drents-Friese woud komen we weer bij camping en auto aan. Ons chalet is klaar! Een mooie plek, aan een zwemvijver, je kunt er alleen niet met de auto komen. Dat is geen punt, er staat een bagage karretje volgens de receptie. Muntje er in en je kunt het gebruiken. Dat karretje blijkt bij een verder verlaten chalet te staan, dus we besluiten het maar even te “lenen”. We zijn de bagagekarretjes gewend van de Bosrand, daar kan flink wat in. Hier past slechts 1 boodschappen krat in plus de koelbox, dus dat wordt nog even flink heen en weren. We zullen ze het adres van jullie leverancier geven, Bram!

Alles is inmiddels binnen, uitgepakt, opgeruimd, we kunnen nu lekker op ons eigen terras van het prachtige weer genieten!

Zo, we hebben lekker in het restaurant gegeten, nu nog een bak koffie en dan nog tv kijken, eens zien of dat lukt.

Morgen gaan we naar Frederiksoord, daar moet veel te zien zijn, en er is ook een boerenmarkt, misschien kunnen we daar wat verse groenten en fruit halen!

Op naar Drenthe!

Nog 2 nachtjes slapen en dan vertrekken we naar Drenthe, meer specifiek naar Wateren, aan de rand van het Drents-Friese woud.

Heerlijk nog even op reis, we hebben een bewogen zomer achter de rug, waarover in een volgend log meer.

Vanmorgen hadden we nog een gezellige speeddate met Evert, die vanuit Aberdeen op doorreis was naar huis. Kon hij mooi 4 kilo kaas en 3 pakken stroopwafels meenemen. Zijn tas was al heel vol, dus ik vrees een beetje voor de stroopwafels. Nu ja, ze kunnen toch niet heel naar binnen, zeggen we dan!

Tot vrijdagavond dus maar, dan zullen we jullie bijpraten en vertellen wat we allemaal gaan doen in het noorden des lands!

Dag 3, terug naar huis

Half 7 wakker, Mart maakt koffie en thee, en voor mij ook een sapje. Daarna gaat hij douchen en een strandwandeling maken, en gelijk broodjes halen. Ik luier nog wat in bed met de krant. Je moet toch bijblijven! Als de krant uit is, ga ik alles verzamelen, dat is natuurlijk zo gebeurd! Ook ik ga onder de douche, en dan de toilettas vullen.

Vaatwasser leeghalen, bedden afhalen, en dan is Martin er met de broodjes. Lekker hoor, verse croissantjes, het lijkt wel een hotelontbijt!

We vullen de fietstassen, wassen nog even de laatste 2 bordjes af, vullen de water en thermosflessen, controleren of alles inderdaad mee is, en dan gaan we de reis aanvaarden.

Eerst langs de receptie om de sleutel in te leveren. Was alles naar wens? Nou, zeker, we komen nog eens terug hoor! Dat vinden ze natuurlijk leuk om te horen, maar we menen het ook daadwerkelijk. Om even voor half 10 stappen we op de fietsen.

We hebben een waterrijke terugtocht gekozen: een flink gedeelte langs de Leidse Vaart, dan door Bennebroek naar het Spaarne, de Mooie Nel en de Liede. Dan over het Noordzeekanaal en door Assendelft naar Krommenie. Natuurlijk was de heenreis ook waterrijk, hoeveel water zit er in de zee, nietwaar? Maar deze route is ook erg mooi! We zien een witte pauw, met de staart wijd uit, en een emoe. Hier in Nederland kom je ook werkelijk van alles tegen! Langs velden uitgebloeide bloembollen, dus we spreken gelijk af, om ons bezoek aan Katwijk te herhalen als de bollen bloeien! Toch zijn de uitgestrekte velden ook nu nog mooi, we drinken koffie aan de Leidse Vaart, waarbij we aan de overkant op de achterzijde van landgoed de Keukenhof uitkijken.

Voorbij Cruquius, als we langs de rand van de Meerwijkplas fietsen, steken we even Haarlem zuid in. Een vriendelijke mevrouw wijst ons de weg naar de Vomar, en zegt ook nog, als u daar niet kunt plassen, mag u ook bij mij langs komen hoor! Bij de Vomar ham voor op onze broodjes gehaald, en gelijk geplast, dat is toch prettiger dan in de bosjes!

Als we iets verderop neerstrijken voor onze lunch, komt er een andere mevrouw op ons af: mist u een hondje? Nee, hoe zo, we zijn op fietsvakantie, dat zou niet goed gaan met een hond. De hond bleek, met de riem om, ergens rond te hollen, die was duidelijk ontsnapt. De dame ging er nog verder achteraan, en kwam even later terug om te zeggen dat de baas weer verenigd was met de hond. Ze bleef even een praatje maken, waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen. Ik zeg tegen Mart , ik voel me net Arnaud, van Dwars door de Lage Landen! Die maakt ook met iedereen contact en verteld en vraagt over van alles!

We stijgen weer op, en langs de Buiten Liede, Mooie Nel, Spaarne en zijkanaal B komen we bij de Buitenhuizerpont. Die volgens het dienstregelingsbordje trouwens de Spaarndammerpont heet! Dat gaan we natuurlijk niet gebruiken, geen mens hier aan de noordkant van het kanaal weet dan waar je het over hebt! Plan was, om daar nog even lekker te gaan zitten, en te genieten van alle boten bootjes, maar een dikke grijze wolk deed ons anders beslissen! Bij het indraaien van de Zonnelaan om 14 uur, begon het grote dikke spatten te regenen! Wat een goeie planning! Al met al viel de regen mee, na 10 minuten was het over.

We hebben een mooi avontuur gehad, zeker voor herhaling vatbaar, vooral als de bollen bloeien.

Oja, gisteren kregen jullie een melding dat er een log over dag 3 op stond, dat was natuurlijk even een slip of the pen! Vandaag is het dag 3!

Foto's komen vanavond, die moet ik nog even overhevelen van de ene tablet naar de andere.