de-vakanties-van-2022.reismee.nl

Dag 3 in Drenthe

Dag 3 in Drenthe

Vanmorgen laat wakker, dat wil zeggen, Mart stond pas om 7 uur op. Ik draai me dan nog even om, maar dat duurde natuurlijk niet zo lang. We lagen er al om 21.30 in, dus dat was een stevige dut. Vanwege de zondag maak ik een echt hotel ontbijt, met een smoothie van sinaasappelsap en aardbeien. Suikerbrood, ouwe wijvenkoek en lekker donker brood met aardbeienjam en koffie of thee.

Zo, nu kunnen we er tegen! We vertrekken rond half 11, na een kopje koffie, richting Diever. Ergens in het bos is een onderduikershol, opnieuw weer een indrukwekkend verhaal. De onderduikers hebben het niet overleefd..

In Diever rijden we recht op de markt af, niet zo moeilijk, want die is bij de molen. En die zie je niet over het hoofd! In de molen pannenkoekenmeel gekocht. Daarna lopen we de markt over. Leuk om even overheen te lopen, maar weinig echt boeiende zaken. Ik had er meer van verwacht. Het was er trouwens wel druk!

We vervolgen onze route naar Dwingeloo, zo halverwege houden we pauze voor koek en zopie. Blij dat we de helinoxen mee hebben!

In Dwingeloo komen we aan op de Brink, en we besluiten om nog even door te fietsen naar de camping waar we 20 jaar terug voor de laatste x onze Alpenkreuzer hebben opgezet. Feest van herkenning! Daarna via een andere weg weer retour Dwingeloo, want er leiden niet alleen vele wegen naar Rome, maar ook naar Dwingeloo! Op de Brink strijken we neer voor onze lunch, en gaan daarna verder naar Geeuwenburg. Bedoeling is om daar het kanaal over te steken, en dan via het hunebed van Diever weer retour camping te gaan. Jullie waren toch al in Diever, hoor ik al vragen? Jazeker, maar dat was ten zuiden van, en het hunebed ligt ten noorden van Diever.

In Geeuwenburg aangekomen, kunnen we wel geeuwen, maar van een brug resten slechts de restanten. In ieder normaal oord legt men dan een noodbrug neer, zelfs Zaanstad doet dat, maar hier niet. We kunnen kiezen voor terugrijden, over een zeer slechte weg met straatklinkers, of langs het kanaal richting noorden, tot we een brug vinden. Terug is geen optie, we hebben bij aankomst bij de, nu niet meer aanwezige, brug, eerst van alles vast moeten schroeven, spatborden, brillenpoten, kaartendrager, mijn boerenzakdoek etc. Langs het kanaal, waar volgens mij nooit meer een boot vaart, ziet het er gezellig uit, met wapperende vlaggen. Af en toe ook 1 die gewoon rood wit blauw hangt, dat is of een boer die niet boos is, of iemand die vlagt voor Max Verstappen!

Enfin, bij Hogersmilde is een brug, dat hadden wij natuurlijk al bestudeerd op de kaart, en vandaar fietsen we over en langs het Aekingerzand naar de camping. Het zou te ver om zijn om nu nog naar het hunebed te gaan. Dat lukt misschien nog op een andere dag. En in het ergste geval zullen wij kunnen zeggen dat we in Drenthe zijn geweest, maar geen hunebed hebben gezien!

Trouwens, we zitten hier officieel in Drenthe, maar we fietsen regelmatig ook in Friesland, en Groningen en Overijssel liggen hier ook vlakbij. Het is dus eigenlijk een 4 provinciën vakantie!

Plan voor morgen is richting Fochtelooër veen, en kijken bij de uitkijktoren in de vorm van een 7. Er is 1 ding al duidelijk: ikzelf ga er niet in! Wat Martin gaat doen, ik zou zeggen, laten jullie je verrassen!

marja

mooie tocht die jullie gemaakt hebben
gelukkig mooi weer gehad en geen problemen met dialecten.
een goed ontbijt is nodig voor het lichaam.