de-vakanties-van-2022.reismee.nl

Dag 4 in Drenthe

Dag 4 in Drenthe

Man man, wat slapen we hier! Vanmorgen was het voor ons doen weer laat, en we lagen er gisteravond wederom al om half 10 in! Een combinatie van buitenlucht, warmte, en het gevoel dat er niets moet, denken wij.

Eerst maar weer uitgebreid ontbeten, daarna douchen, aankleden, kopje koffie en rond half 11 gingen we op pad. Naar het Fochteloër veen, het wordt met 1 O geschreven zag ik, en naar uitkijktoren de 7.

In Appelscha staken we over bij de eerste sluis, daar lagen net 2 bootjes te wachten om geschut te worden, dus dat wilden we wel mee maken. Sluizen zijn meestal goed voor wat vermaak, als het om pleziervaart gaat. Het verval is 1.50 meter, dus heel wat vonden wij. Mart pakte nog even vriendelijk het meertouw aan van de eerste boot. Het was leuk om daar even voor te wachten, zodra de ophaalbrug weer dicht ging, is Mart nog terug gelopen naar de overkant, om een kijkje te nemen bij het voormalige arrestanten lokaal. Er is een historische route uitgezet in de omgeving, we hebben daar vandaag regelmatig de bordjes van gezien. Ook het sluiswachtershuisje is helemaal gerestaureerd. De sluiswachter had een T-shirt aan met achterop: Turfroute. Dat is een hele tocht die je met een bootje kunt maken hier in het noorden. Wel geduld hebben, want alleen al in Appelscha moet je 2 sluizen en zeker 5 bruggetjes passeren.

Als de boten verder varen, gaan wij richting het veen. Wat een ongelooflijk mooi en uitgestrekt gebied! De zon brand pittig, we zijn blij dat er regelmatig schaduw is van bomen en af en toe zelfs bos.

We arriveren bij de 7! Het was een hobbelig pad om er te komen, maar dan heb je wat. We drinken en eten wat en genieten, gewoon vanaf de grond, van het schitterende uitzicht. Mart besluit uiteindelijk toch de toren te beklimmen! Ik weet niet wie er weddenschappen op hadden afgesloten, we horen graag hoe dat dan is afgelopen!

We vervolgen onze route, dwars door het uitgestrekte, en helaas weinig schaduwrijke gebied. Bij een plaatselijke boer nemen we een bloemkool mee. We komen uiteindelijk weer in Appelscha uit, nu bij de volgende sluis. Ook daar een drukte van belang, dus maar weer blijven kijken of het allemaal wel goed ging. We gaan zelf ook de brug over, dan zitten we vast aan de goede kant van het water. We komen er achter, dat de kleine wandel/fietsbruggetjes, door de opvarenden zelf moeten worden bediend! Hoe leuk is dat? Zeker om er vanaf de kant naar te kijken hoe dat soms erg onhandig gaat, want er moet natuurlijk eerst iemand aan de wal gaan!

Na genoeg theater te hebben gezien, is het tijd om naar de plaatselijke super te gaan. Deze heet Poiesz, geen idee hoe je dat uit moet spreken. Vanwege de temperatuur durven we geen verse melk aan, het wordt houdbare, en spekjes, dat kan ook wat hebben. Met ook nog 2 ijsjes kom ik naar buiten, waar Mart de wacht houdt, zittend op een bankje in de schaduw. We genieten van ons ijsje, en gaan dan met een mooie route richting camping. Dwars door Appelscha, wat onherkenbaar verandert is sinds de laatste x dat we daar waren. Maar de kamelenmarkt is er nog steeds op zaterdag en zondag! https://www.kamelenmarkt.nl/ Gelijk even voor de duidelijkheid, je koopt er geen kamelen, het is een grote rommelmarkt!

We gaan via OlmenEs, voor nog een paar overheerlijke suikerbroden, o.a. voor de (schoon)dochter’s. Helaas is er nog maar 1! Morgen is er weer wordt er gezegd. Of het dan op onze route ligt, is zeer de vraag, maar gelukkig is het nogal een flink brood, dan snij ik het wel doormidden!

In Zorgvlied stoppen we bij het schattige kerkje, het doet mij denken aan het dorpshuis in BliBli. Er voor staat een bankje, en blijkens het bordje dat er op zit, is dit neergezet toen dr. Pol hier is geweest! Dan is het tijd om de laatste km naar de camping te fietsen, we vallen bijna om van alle inspanning bij deze hitte. Mart doet een powernap, en ik zit met mijn benen omhoog uit te rusten met een boek!

Morgen richting Oosterwolde, hopelijk scoren we daar ergens een korte broek voor Mart, want die is niet mee gekomen. Wie had er kunnen bedenken dat we zulk schitterend weer zouden hebben?

Jan de fietsenman

Fijn dat jullie genieten en goed slapen dat is ook zeker nodig ik wens jullie nog fijne dagen
Groetjes Jan en jannie

marja

idd. mooi weer gelukkig voor de route en natuurlijk mensen kijken altijd een goed tijd verdrijf. en die suikerbrood weet wat maar zooooo lekker. goed dat jullie goed in beweging zijn en heerlijk slapen daardoor.