de-vakanties-van-2022.reismee.nl

Dag 3, terug naar huis

Half 7 wakker, Mart maakt koffie en thee, en voor mij ook een sapje. Daarna gaat hij douchen en een strandwandeling maken, en gelijk broodjes halen. Ik luier nog wat in bed met de krant. Je moet toch bijblijven! Als de krant uit is, ga ik alles verzamelen, dat is natuurlijk zo gebeurd! Ook ik ga onder de douche, en dan de toilettas vullen.

Vaatwasser leeghalen, bedden afhalen, en dan is Martin er met de broodjes. Lekker hoor, verse croissantjes, het lijkt wel een hotelontbijt!

We vullen de fietstassen, wassen nog even de laatste 2 bordjes af, vullen de water en thermosflessen, controleren of alles inderdaad mee is, en dan gaan we de reis aanvaarden.

Eerst langs de receptie om de sleutel in te leveren. Was alles naar wens? Nou, zeker, we komen nog eens terug hoor! Dat vinden ze natuurlijk leuk om te horen, maar we menen het ook daadwerkelijk. Om even voor half 10 stappen we op de fietsen.

We hebben een waterrijke terugtocht gekozen: een flink gedeelte langs de Leidse Vaart, dan door Bennebroek naar het Spaarne, de Mooie Nel en de Liede. Dan over het Noordzeekanaal en door Assendelft naar Krommenie. Natuurlijk was de heenreis ook waterrijk, hoeveel water zit er in de zee, nietwaar? Maar deze route is ook erg mooi! We zien een witte pauw, met de staart wijd uit, en een emoe. Hier in Nederland kom je ook werkelijk van alles tegen! Langs velden uitgebloeide bloembollen, dus we spreken gelijk af, om ons bezoek aan Katwijk te herhalen als de bollen bloeien! Toch zijn de uitgestrekte velden ook nu nog mooi, we drinken koffie aan de Leidse Vaart, waarbij we aan de overkant op de achterzijde van landgoed de Keukenhof uitkijken.

Voorbij Cruquius, als we langs de rand van de Meerwijkplas fietsen, steken we even Haarlem zuid in. Een vriendelijke mevrouw wijst ons de weg naar de Vomar, en zegt ook nog, als u daar niet kunt plassen, mag u ook bij mij langs komen hoor! Bij de Vomar ham voor op onze broodjes gehaald, en gelijk geplast, dat is toch prettiger dan in de bosjes!

Als we iets verderop neerstrijken voor onze lunch, komt er een andere mevrouw op ons af: mist u een hondje? Nee, hoe zo, we zijn op fietsvakantie, dat zou niet goed gaan met een hond. De hond bleek, met de riem om, ergens rond te hollen, die was duidelijk ontsnapt. De dame ging er nog verder achteraan, en kwam even later terug om te zeggen dat de baas weer verenigd was met de hond. Ze bleef even een praatje maken, waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen. Ik zeg tegen Mart , ik voel me net Arnaud, van Dwars door de Lage Landen! Die maakt ook met iedereen contact en verteld en vraagt over van alles!

We stijgen weer op, en langs de Buiten Liede, Mooie Nel, Spaarne en zijkanaal B komen we bij de Buitenhuizerpont. Die volgens het dienstregelingsbordje trouwens de Spaarndammerpont heet! Dat gaan we natuurlijk niet gebruiken, geen mens hier aan de noordkant van het kanaal weet dan waar je het over hebt! Plan was, om daar nog even lekker te gaan zitten, en te genieten van alle boten bootjes, maar een dikke grijze wolk deed ons anders beslissen! Bij het indraaien van de Zonnelaan om 14 uur, begon het grote dikke spatten te regenen! Wat een goeie planning! Al met al viel de regen mee, na 10 minuten was het over.

We hebben een mooi avontuur gehad, zeker voor herhaling vatbaar, vooral als de bollen bloeien.

Oja, gisteren kregen jullie een melding dat er een log over dag 3 op stond, dat was natuurlijk even een slip of the pen! Vandaag is het dag 3!

Foto's komen vanavond, die moet ik nog even overhevelen van de ene tablet naar de andere.

Lucia

Heerlijk ik weet precies waar jullie fietsen?? geniet na van dit heerlijke avontuur

marja

gelukkig een mooie route en idd. waterrijk en leuke gezellige mensen ontmoet wat wil een mens nog meer. hoe zit het met de blaren. geen last gehad hoop ik